• Hedef Gümrük Müşavirliği

    Featured Img 1
  • Tüm Gümrük ve Mevzuat İşlemleri

    Featured Img 1
  • Müşavirlik Hizmetleri

    Featured Img 2

Konteyner ölçüleri


 

20' Dry Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
5,897 mm
19 ft 4.17 in
Genislik
2,348 mm
7 ft 8.44 in
Yükseklik
2,390 mm
7 ft 9.90 in
Kapi Açilisi
Genislik
2,336 mm
7 ft 8.01 in
Yükseklik
2,280 mm
7 ft 5.45 in
Agirlik
Max Brüt
30,480 kg (24,000 kg)
67,200 lb (52,910 lb)
Dara
2,240 kg (2,290 kg)
4,940 lb (5,050 lb)
Max Yükleme
28,240 kg (21,710 kg)
62,260 lb (47,860 lb)
Yükleme Hacmi
33 metre küp
1,165 feet küp
 

40' Dry Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
12,031 mm
39 ft 5.66 in
Genislik
2,348 mm
7 ft 8.44 in
Yükseklik
2,390 mm
7 ft 9.90 in
Kapi Açilisi
Genislik
2,336 mm
7 ft 8.01 in
Yükseklik
2,280 mm
7 ft 5.45 in
Agirlik
Max Brüt
32,500 kg (30,480 kg)
71,650 lb (67,200 lb)
Dara
3,750 kg (3,770 kg)
8,270 lb (8,310 lb)
Max Yükleme
28,750 kg (26,710 kg)
63,380 lb (58,890 lb)
Yükleme Hacmi
68 metre küp
2,401 feet küp
 

40' High Cube Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
12,031 mm
39 ft 5.66 in
Genislik
2,348 mm
7 ft 8.44 in
Yükseklik
2,695 mm
8 ft 10.12 in
Kapi Açilisi
Genislik
2,336 mm
7 ft 8.01 in
Yükseklik
2,585 mm
8 ft 5.75 in
Agirlik
Max Brüt
32,500 kg (30,480 kg)
71,650 lb (67,200 lb)
Dara
3,940 kg (3,990 kg)
8,690 lb (8,880 lb)
Max Yükleme
28,560 kg (26,490 kg)
62,960 lb (58,400 lb)
Yükleme Hacmi
76 metre küp
2,684 feet küp
     

20' Open Top Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
5,893 mm
19 ft 4.21in
Genislik
2,346 mm
7 ft 8.36 in
Yükseklik
2,384 mm
7 ft 9.74 in
Kapi Açilisi
Genislik
2,338 mm
7 ft 8.05 in
Yükseklik
2,244 mm
7 ft 4.35 in
Agirlik
Max Brüt
30,480 kg (24,000 kg)
67,200 lb (52,910 lb)
Dara
2,320 kg (2,450 kg)
5,120 lb (5,400 lb)
Max Yükleme
28,160 kg (21,550 kg)
62,080 lb (47,510 lb)
Yükleme Hacmi
33 metre küp
1,165 feet küp

40' Open Top Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
12,032 mm
39 ft 5.31in
Genislik
2,346 mm
7 ft 8.36 in
Yükseklik
2,381 mm
7 ft 9.74 in
Kapi Açilisi
Genislik
2,338 mm
7 ft 8.05 in
Yükseklik
2,244 mm
7 ft 4.35 in
Agirlik
Max Brüt
30,480 kg
67,200 lb
Dara
4,120 kg
9,080 lb
Max Yükleme
26,360 kg
58,120 lb
Yükleme Hacmi
66 metre küp
2,331 feet küp

40' High Cube Refrigerated Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
11,587 mm
38 ft 0.29 in
Genislik
2,290 mm
7 ft 6.16 in
Yükseklik
2,539 mm
8 ft 4.00 in
Kapi Açilisi
Genislik
2,290 mm
7 ft 6.16 in
Yükseklik
2,572 mm
8 ft 5.40 in
Agirlik
Max Brüt
34,000 kg
74,960 lb
Dara
4,700 kg
10,360 lb
Max Yükleme
29,300 kg
74,960 lb
Yükleme Hacmi
67 metre küp
2,366 feet küp
     


20' Flat 
Rack Container with Collapsible End

Iç Ölçüleri
Uzunluk
5,958 mm
19 ft 4.17 in
Genislik
2,018 mm
6 ft 7.45 in
Yükseklik
2,077 mm
6 ft 9.77 in
Kapi Açilisi
Genislik
Yükseklik
Agirlik
Max Brüt
30,480 kg
67,200 lb
Dara
2,720 kg
6,000 lb
Max Yükleme
27,760 kg
62,120 lb
Yükleme Hacmi
25 metre küp
883 feet küp


40' Flat Rack Container with Collapsible End

Iç Ölçüleri
Uzunluk
11,986 mm
39 ft 3.89 in
Genislik
2,236 mm
7 ft 4.03 in
Yükseklik
1,968 mm
6 ft 5.48 in
Kapi Açilisi
Genislik
Yükseklik
Agirlik
Max Brüt
45,000 kg
99,210 lb
Dara
5,980 kg
13,180 lb
Max Yükleme
39,020 kg
86,030 lb
Yükleme Hacmi
53 metre küp
1,872 feet küp



20'  Tank Container

Iç Ölçüleri
Uzunluk
6,058 mm
19 ft 10.52 in
Genislik
2,438 mm
8 ft 0.10 in
Yükseklik
2,591 mm
8 ft 6.02 in
Kapi Açilisi
Genislik
Yükseklik
Agirlik
Max Brüt
36,000 kg
79,366 lb
Dara
3,385 kg
7,463 lb
Max Yükleme
32,615 kg
71,903 lb
Yükleme Hacmi
24 metre küp
848 feet küp
     

20' Flat Rack Container with Four Freestanding Posts

Iç Ölçüleri
Uzunluk
5,650 mm
 
Genislik
2,030 mm
 
Yükseklik
2,073 mm
 
Kapi Açilisi
Genislik
.
 
Yükseklik
.
 
Agirlik
Max Brüt
30,000 kg
 
Dara
2,790 kg  
 
Max Yükleme
27,210 kg
 
Yükleme Hacmi
25 metre küp
883 feet küp

40' Flat Rack Container with Four Freestanding Posts

Iç Ölçüleri
Uzunluk
11,784 mm
 
Genislik
2,030 mm
 
Yükseklik
1,943 mm
 
Kapi Açilisi
Genislik
2,338 mm
 
Yükseklik
2,244 mm
 
Agirlik
Max Brüt

45,000 kg

 
Dara

5,400 kg

 
Max Yükleme

39,600 kg

 
Yükleme Hacmi

53 metre küp

1,872 feet küp

 
 

KONTEYNER  (Alm. Container (m), Fr. Container (m), Ing. Container)

Son yillarda uzak mesafe tasimaciliginda genis olarak kullanilan bir ambalajlama biçimi. Konteynerler, milletlerarasi kabul edilmis standart ölçülerde imal edilmis tabani ahsap, duvarlari alüminyum levhalarla kapli, tavani çelik saçtan yapilmis kasalardir. Dört kösesinde güçlü çelik tasiyici elemanlar bulunur. Kenarlar, çelik saç ve cam takviyeli reçinelerle kaplidir. Kasa boyutlari, genislik ve yükseklik 2,4 m, uzunluk ise 6,9 veya 12 m olabilecek sekildedir. Bir konteyner birçok defa kullanilabilir.
 
Konteyner, treylerli kamyonlarla, trenlere, gemilere ve uçaklara kolayca yerlestirilebilecek sekilde yapildigindan dünyanin bir ucundan digerine kasayi hiç açmadan, kolayca yükleme-bosaltma yaparak süratle götürmek mümkündür. Kasa, mühürlenip yol boyunca hiç açilmadigindan içindekilerin çalinma ve bozulma ihtimali yoktur. Üstelik çok parça mal, tek bir kasada bulunabildiginden yükleme-bosaltmada büyük kolaylik ve sürat saglar. Ayrica tasimada isçilik, ambalaj ve sigorta giderleri azalir. Konteyner içinde yükü sabitlestirecek tertibatlar bulundugundan yük uzun mesafede zayiatsiz bir biçimde ezilmeden, kirilmadan gidebilir. Gemi ambarlarina üst üste konabilir ve birbirlerine kenetlendiklerinden, kaymadan, devrilmeden rahatça tasinabilirler. Bu da limanlarda, yükleme-bosaltmayi çabuklastirir ve liman kapasitesini arttirir. Su geçirmez biçimde yapildigindan, gemi güvertesine de istif edilip tasima hacminden kazanç saglarlar. Bu üstünlüklerinden dolayi konteyner tasimaciligi, 1965ten beri dünyada çok yayginlasmistir.
 
Konteynerlerin içine malzeme yüklenmesinde, rulolu konveyörler ve çatalli istifleyiciler kullanilabilir. Kendisini tasiyacak treylerin üstündeyken de yüklenebilir. Kasasina takilabilen saglam ayaklar vasitasiyla, tasiyici araç, konteynerin altina girip çikabilir. Tasiyici araca konuldugunda kilit düzenleriyle sabitlestirilir. Limana varildiginda, uzun köprülü yükleme-bosaltma krenleri vasitasiyla dogruca gemiye yüklenip istif edilir. Limanda bosaltma ve kara ve demiryolu tasitlarina yükleme, raylar üzerinde hareket eden krenler ve özel çatalli istifleyiciler vasitasiyla yapilir. Ro-Ro tasimaciliginda ise konteyner, treylerden hiç indirilmeden çekici tarafindan gemiye yüklenir. Varis limaninda bir baska çekici tarafindan çikarilarak gidecegi yere götürülür.
 
Genis gövdeli büyük uçaklarin çikmasiyla hava tasimaciliginda da konteynerler yayginlasmistir. DC 10, Lockheed L 1011 uçaklari bu tip tasimacilik için kullanilmakta ise de uçaklarin kapasitelerinden dolayi sinirli kalmaktadir.
 
KONTEYNER TIPLERI  (Types Of Container)
 
[Burada verilen konteyner tipleri genel bilgi amaçlidir.Tasiyici özel ölçüler kullanabilir.]
 
Bazi ticari yazismalarda bu tip konteynerlere "dry van" veya " standart" denilmesine ragmen, çogunlukla " genel amaçli " terimi daha uygundur. Uluslararasi kullanima uygun olarak uzunluk ve genislik açisindan dis ölçüleri sabit, yükseklikleri farkli olabilir. Konteynerin kapisi kapatildiginda su ve hava geçirmez özelligi vardir. Konteyner imalinde kullanilan malzeme hem tasima kapasitesi hem de volüm göz önüne alinarak seçilir. Genellikle çelik ve alüminyum kullanilir. Çelik konteynerlerin yükleme kapasitesi daha azdir, çünkü çelik daha agirdir 
 

KONTEYNERLERIN MARKALANMASI

Konteynerlerin numaralandirma, kodlama ve markalama sistemi, ISO 6346 ile belirlenmistir. Yürürlükte olan ISO 6346, 1996 yilinda hazirlanmis olup, bir önceki versiyon 1985 tarihli olani , ara dönemdeki konteynerler hizmetten çikincaya kadar sadece bunlar için geçerli olmustur. Konteynerlerin markalanmasi 1- Mecburi markalama 2- Opsiyonel (istege bagli) markalama olarak ikiye ayrilir
 
Mecburi Markalama
 
Konteyner dis yapisinda olmasi gerekli tanimlamalar ve uyarilari ifade eder. Bu grup;
 
Tanimlayici markalama  ve Operasyonel markalama olarak ikiye ayrilir.
 
a) Tanimlayici Markalama  : Tanimlayici markalama baslica; konteynerin numarasi , boyut ve tip kodu ile ülke kodu gibi bilgilerden olusup,  asagidaki sekilde gruplandirilabilir;
 
?   Konteyner sahibi/operatörü kodu 
?   Konteyner seri numarasi 
?   Kontrol numarasi ? tek haneli 
?   Ülke kodu 
?   Konteyner boyut ve tip kodlamasi
 
Konteynerler, B.I.C ? ( Uluslar arasi konteyner ve inter-modal tasimacilik bürosu) tarafindan sisteme dahil edilerek, bir operatör/sahip kodu verilir. B.I.C. 1933 yilinda kurulmus ve merkezi Paris?te olan bir kurumdur. 1970 yili baslarinda gelistirdikleri alfa numerik BIC-kodun basarisi baz alinarak, ISO tarafindan 1972 yilinda konteyner kodlanmasi ve resmi kayitlarinin tutulmasi ile görevlendirilmistir. Su an; dünya konteyner filosunun %90?ina karsilik gelen 150 ülkeden yaklasik 1700 konteyner operatörü/sahibi tarafindan B.I.C kodu kullanilmaktadir. BIC kodunda; her operatörün/sahibinin 3 haneli harf grubundan olusan bir taninma kodu olup, konteyner seri numaralari seçimi, sahibi olunan her konteynerde farkli olmak üzere, operatöre/sahibine birakilmistir. B.I.C, bilgi bankasini aylik olarak güncellemekte ve yilda bir kez de basili hale getirmektedir.
 
Her konteyner, toplam 11 haneli alfa nümerik bir numaraya sahiptir.
 

XXX 

ZZZZZZ-A

Harf grubu    

Rakam grubu

 

XXX   : Konteyner operatörü/sahibinin kodudur ve B.I.C kodu olarak da bilinir. 
Y         
: Konteyner sinif kodu olup; U , J ve Z harflerinden olusur. 

           U : Tüm konteynerler için kullanilir

           J : Ayrilabilir,sökülebilir konteynerler ve ekipmanlarini tanimlamakta kullanilir.

           Z : Treylerler ve sasileri tanimlamakta kullanilir.

 
ZZZZZZ : 6 rakamdan olusan konteyner seri numarasi olup; seçimi , konteyner sahibi/operatörünün mevcut konteynerlerinden farkli olacak sekilde insiyatifine birakilmistir. Rakamlar, 6 haneye tamamlanincaya kadar baslarina 0 konulur.
 
A : Tek rakamdan olusan, kontrol numarasidir. Bu numara; konteyner sahibinin kodu , kayit numarasi ve sinif kodunun kullanildigi Modulus II hesaplama yöntemiyle bulunur. Konteyner numarasinin sistemde kayitli olup olmadigini ve dogrulugunu tespitte kullanilmasi açisindan önemlidir.
 
KONTEYNER KONTROL RAKAMI (Check Digit) 
 
Check Digit (Kontrol Rakami) adi verilen rakam konteyner numaralarinin en sonunda ? (tire) ile ayrilarak yazilan son rakamdir. Konteyner numaralarinin sonundaki bu rakam bir dizi matematiksel islemler sonucunda elde edilir. Bu sayede uluslararasi yazismalarda yanlis konteyner numaralarinin kullanilmasi engellenmis olur. Önceki yillarda Türk Gümrükleri bazi konteynerlerin belli zaman dilimi içerisinde yurtdisi edilmedigi gerekçesi ile gemi acentelerine dava açmistir. Bu gibi durumlarda konteyner numaralarinin kayitlara yanlis alindigini düsünüyorsaniz, Kontrol Rakamini kullanarak böyle bir konteyner numarasinin olamayacagini mahkemede ispatlamaniz mümkün olacaktir. Kontrol Rakamini nasil hesaplayacaginiz asagida tarif edilmistir. 
 
HARFLERIN DEGERLERI  :  Her harfin karsiligi olan sayisal bir deger vardir. Bu degerlere asagidaki tablodan ulasilabilir
 

Harf

Esdeger

Harf

Esdeger

A

10

N

25

B

12

O

26

C

13

P

27

D

14

Q

28

E

15

R

29

F

16

S

30

G

17

T

31

H

18

U

32

I

19

V

34

J

20

W

35

K

21

X

36

L

23

Y

37

M

24

Z

38

2) 2?NIN KATLARI ILE ÇARPIM : Konteyner numarasini olusturan harflerinde rakama dönüstürülmesi sonucunda olusan her bir sayi 2 üzeri 0?dan baslayarak sirayla çarpilmaya baslar.

3) YENI DIZI : Bu islemin sonucunda yeni bir dizi elde edilir.
 
4) YENI DIZININ TOPLAMI VE MATEMATIKSEL ISLEMLER:  Yeni diziyi olusturan tüm sayilar toplanir. Elde edilen tek rakam 11?e bölünür. Bu bölme islemi sonucunda ?kalan? rakaminin asagidaki tablodaki karsiligi ?Kontrol Rakami? olacaktir.
 

Kalan

Kontrol rakkami

10

0

9

9

8

8

7

7

6

6

5

5

4

4

3

3

2

2

1

1

0

0

 

1) HARFLERIN DEGERLERI  :  Her harfin karsiligi olan sayisal bir deger vardir. Bu degerlere asagidaki tablodan ulasilabilir 

Harf

Esdeger

Harf

Esdeger

A

10

N

25

B

12

O

26

C

13

P

27

D

14

Q

28

E

15

R

29

F

16

S

30

G

17

T

31

H

18

U

32

I

19

V

34

J

20

W

35

K

21

X

36

L

23

Y

37

M

24

Z

38

2) 2?NIN KATLARI ILE ÇARPIM : Konteyner numarasini olusturan harflerinde rakama dönüstürülmesi sonucunda olusan her bir sayi 2 üzeri 0?dan baslayarak sirayla çarpilmaya baslar.

3) YENI DIZI : Bu islemin sonucunda yeni bir dizi elde edilir.
 
4) YENI DIZININ TOPLAMI VE MATEMATIKSEL ISLEMLER:  Yeni diziyi olusturan tüm sayilar toplanir. Elde edilen tek rakam 11?e bölünür. Bu bölme islemi sonucunda ?kalan? rakaminin asagidaki tablodaki karsiligi ?Kontrol Rakami? olacaktir.
 

Kalan

Kontrol rakkami

10

0

9

9

8

8

7

7

6

6

5

5

4

4

3

3

2

2

1

1

0

0

 5) KONTROL RAKKAMINI BULMAK IÇIN ÖRNEK HESAPLAMA

 
Örnek Konteyner numarasi

Z

E

P

U

0

0

3

7

2

5

 
Esdegerler

38

15

27

32

0

0

3

7

2

5

2.nin üstleri

1

2

4

8

16

32

64

128

256

512

2.nin üstleri ile çarpimi

38

30

108

256

0

0

192

896

512

2560

Toplam

4592

11?e bölüm isleri

417 tam 5/11

Buradaki 5 Bölme isleminin kalanidir.

Toplada 5 Rakkaminin yine 5 oldugu görülmektedir. Sonuç olarak ZEPU  003725 Numarali konteynerin kontrol rakaminin 5 disinda bir rakam olmayacagidir.
 
Konteyner Tip ve Özellikleri
 

c

Grup Kodu

Özellik

D

Tanimlama

G

GP

Havalandirmasiz genel konteyner

G0

Bir ya da her iki tarafindan (Bas-kiç) Açilabilir.

V

VH

Havaladirmali genel konteynerler

V2

Içinde mekanik havalandirma olan konteyner

B

BU

Basinca Dayanikli/Dayaniksiz dökme yük konteynerleri

B0 B1

Kapali konteyner                 Kapaili ve haza sizdirmaz

S

SN

Tanimlanmis özel yük konteyleri

S1

Otomobil Tasiyicilar

R

RE/RT/RS

Termal Konteynerler (Isitici-Sogutucu reefer'lar)

R0

Mekanik Isitici /Sogutuculu konteyner

H

HR/HI

isitma/sogutma ekipmani portatif olan Termal konteynerler

H0

Disaridan Portatif motor takilabilen konteynerler

U

UT

Open-Top Konteynerler

U0

Bir yada her iki tarafindan (Bas-Kiç) açilabilir.

P

PL/PF/PC/PS

Platform Konteynerler

P0

Platform konteynerler

T

TN/TD/TG

Tank Konteynerler                                                         TN: Tehlikesiz Yük                  TD: Tehlikeli Yük                       TG: Gazlar için

T3

Tehlikli yük tasiyabilen ve min.265Pa  basinca dayanikli konteyner

A

AS

Hava veya standart tasimacilik amaçli konteynerler

A0

 

Boyut Tür ve Özellikleri

 
-                    22G0 :20ft?lik 8ft6inch yüksekliginde bir ya da her iki tarafindan (bas-kiç) açilabilir standart konteyner.

-                    42G0: 40ft?lik 8ft6inch yüksekliginde bir ya da her iki tarafindan (bas-kiç) açilabilir standart konteyner.

-                    45S1 : 40ft?lik 9ft6inch yüksekliginde(HC) Autotainer ? otomobil tasiyici

-                    45R0 : 40ft?lik 9ft6inch yüksekliginde (HC) Termal konteyner ? Reefer

-                    L5G0 : 45ft?lik 9ft6inch yüksekliginde (HC) bir ya da her iki tarafindan (bas-kiç) açilabilir konteyner.

Operasyonel Markalama Yine uygulamasi zorunlu olan bu markalama, asagidaki sekilde siniflandirilabilir;

-                    Konteyner kapasite bilgisi ( Hacim ? ft3 ve m3 / agirlik ? libre ve kg cinsinden)

-                    CSC onay plakasi ( Bu plakanin standartlari ve içermesi gereken bilgiler CSC?de açiklanmistir.)

-                    Ek bilgi plakasi ( Eger CSC plakasinda ek maddeler olarak açiklanmiyorsa)  - üretim malzemesi , kullanilan boya vs. gibi teknik bilgiler

-                    Uyari Markalari ? çikartmalari ( HC?ler için yükseklik bilgisi, serit markalamasi, forklift cepleri, standarttan genis konteyner markalamasi gibi.)

Opsiyonel (istege bagli)Markalama Bu markalama; adindan da anlasilacagi gibi, ISO 6346?da zorunlu olmayan marka-isaretlerden olusup, üretici veya operatörün kullanim amacina göre çesitlidir. Kisaca asagidaki sekilde siniflandirilabilir;

-          Ilave yükseklik ve genislik uyari markalamalari

-          Çesitli üretici talimat ve uyari çikartmalari

-          MMax. Payload veya net yük kapasitesi markalamasi

Standartlara uygun olarak üretilen ve isletilen bir konteynerin normal sartlarda(kazalar-kayiplar-asiri yipranma vs. hariç tutuldugunda) ticari kullanim ömrü 10-15 yil arasindadir. Dünya konteyner mevcudu istatistikleri incelendiginde; çesitli tip ve boyutlarda 1960 yilinda toplam 18.000 teus olan dünya filosunun,  2008 yili itibari ile yaklasik 25milyon teus(16.200.000 adet)? a çikmis oldugu görülmektedir. Yillik olarak yaklasik 3milyon teus yeni konteyner üretimi yapilmaktadir. Konteyner filosundaki yillik degisim, ihtiyaca göre yaklasik%5 ile %10 arasinda  hep artis yönünde olmustur. Buna göre bir tahmin yapilacak olursa; günümüz itibari ile mevcut konteyner filosunun yaklasik 27milyon teus oldugu söylenebilir.  2008 yilinda dünya genelinde 150milyon teus dolu konteyner hareketi oldugu tahmin edilmekte ve bu rakam deniz yoluyla tasinan tüm yükler içinde ton bazinda %13?e karsilik gelmektedir.
 
1 Subat 2009 tarihi itibari ile dünya mevcut konteyner gemi filo kapasitesi; çalisir durumdaki 6044 gemide, toplamda  13,1milyon teus?dur. Yine ayni tarih itibari ile siparis listesinde; 2011 yili ortalarina kadar teslim edilecek çesitli boyutlarda, 6,2milyon teus kapasiteli 1147 gemi mevcuttur. Bu rakamlar, konteyner tasimaciliginin hizla gelisen ne denli büyük bir sektör oldugunu bir kez daha gözler önüne sermektedir.
 
Bu kadar büyük gelisen bir sektörde, konteyner standartlarini belirleyen mevcut kurallar bütününün siki bir sekilde uygulanmasi, gelisen teknolojiye paralel olarak güncelliginin ve uygulanabilirliginin korunmasi, her yönü ile sürekli gelismekte olan bu modelin kontrolünün sürekliliginin saglanmasi  açisindan hayati önem tasimaktadir.  Elbette ki bu mekanizmanin islerliginde, kural koyucu ve uygulayicilarinin yani sira, operatörlere de önemli görev ve sorumluluklar düsmektedir.
 
Kisaltmalar ve Sözlük:

-          IMO: International Maritime Organization

-          ISO : International Standards Organisation

-          B.I.C : The Bureau International des Containers et du Transport Intermodal

-          CSC : International Convention for Safe Containers ? 1972

-          MARAD: The United States Maritime Administration

-          ASA : American Standards Association

-          Teu : Twenty feet equivalent unit

-          Feu: Forty feet equivalent unit

-          HC: High Cube ? 9ft 6inch yüksekliginde konteyner.

-          Libre : Agirlik birimi olup, 1 libre= 0.454kg.

-          Max. Operating Gross Weight: Konteynerin içindeki yükü ile birlikte izin verilen max. agirligidir.

-          Tare Weight: Konteynerin devamli sabit ekipmani ile birlikte bos agirligidir

-          Max. Payload veya Net yük kapasitesi : Max operating gross weight ile tare weight?in farki yani konteynerin tasimasina izin verilen max. yük miktaridir.

-          Inter-modal Tasimacilik : Demiryolu,kara ve deniz tasimaciligini birlestiren kombine sistem

-          Autotainer : Otomobil tasima amaçli kullanilan ve içlerinde otomobilleri emniyetli ve asgari yer kayiplari ile tasimaya uygun düzenekler bulunan konteynerler.

-          Elleçleme: Gümrük gözetimi altindaki esyanin asli niteliklerini degistirmeden, istiflenmesi , yerinin degistirilmesi , büyük kaplardan küçük kaplara aktarilmasi,kaplarin yenilenmesi veya tamiri, havalandirilmasi,kalburlanmasi,karistirilmasi(Bknz. Türk Dil kurumu Sözlügü)

-          Corner Fitting: Konteynerin 8 kösesine monte edilen ve elleçleme/istifte kullanilan güçlendirilmis köse elemani

-          Twist Lock: Konteynerlerin köselerinden birbirlerine baglanmasinda kullanilan burgulu özel kilit.

LAY-TIME (astarya)

Yükleme veya bosaltmanin kaç gün, saat ve dakika içinde yapilacagini gösteren bir deyimdir

Astarya = Yükleme & Bosaltma için verilen günlük yükleme bosaltma miktari

Gemiye yüklenecek ya da yüklenmis miktar

Tespit edilen bu zaman, taraflar arasinda kabul edilmis navluna dahil bulundugundan, bunun için ayrica bir ücret talep edilemez. Astarya günleri "Notice of Readiness" (hazirlik mektubu) ile belirlenir. Bu yüzden hazirlik mektubunda verilis, alinis, kabul edilis tarih ve saatinin yazili olarak belirtilip, kanitlanmasi çok önemlidir.

Astarya günleri saptanirken bulunan günlerin yanina "Weather Working Days" ibaresi konularak, hava sartlarinin yükleme/bosaltma üzerindeki olumsuz etkisi giderilmis olur. Bunun yaninda SHEX (Sunday Holiday Excepted) veya FHEX (Friday Holiday Excepted) ibareleri ile astarya günleri uzatilmaya çalisilir. Bunlara ek olarak "Even If Used" ibaresi ile tatil günleri çalisilsa bile Cuma, Pazar ve tatil günlerinin astarya günlerine sayilamayacagi ifade edilerek, sürastaryaya sokulur (tasiyicinin aleyhine olusan bir durum).
 
DEMURRAGE (sürastarya)
 
Astarya günleri asildigi zaman, tasitanin ödemeyi kabul ettigi ücrettir. Tespit edilen astarya günleri bittiginde yükleme veya bosaltma tamamlanmamissa tasitan, tasiyana demuragge (sürastarya) adi altinda bir ücret ödemekle yükümlüdür. Demurrage için konteyner kirasi da denilebilir. Konsimentoda belirtilen tarife dogru veya yanlis hukuken ödenmesi gereken miktari gösterir. Eger hiç bir fiyat belirtilmemisse, mahkemenin uygun gördügü fiyat uygulanir
 
Astarya ve sürastarya ile ilgili hükümle T.C.K.'nin 1030 - 1030ncu maddeleri ile tanimlanmistir.
 
ARDIYE
 
Liman sahasini kullanan her aracin ödedigi kiradir. Ardiye ücreti kullanilan süreye paralel olarak gittikçe artar. Dolu konteynerin ardiyesini müsteri, bos konteynerin ardiyesini acente öder. Dolu olan ihracat konteynerlerindan ilk 3 gün ardiye alinmaz. Ancak konteyner tahliye limanina indigi andan itibaren, ardiye ücreti de çalismaya baslar. Ardiye, liman idaresi tarafindan talep edilen bir ücrettir.
 
BOOKING NOTE (ön anlasma)
 
Denizyolu ile yükünü tasitmak isteyen bir yük sahibi, ilgilendigi geminin sahibine veya isleticisine giderek; yükünün özelliklerini, göndermek istedigi limani, yüklemenin yapilmasini istedigi limani, yükün yüklemeye hazir olabilecegi tarihi bildirerek görüsür. Eger anlasma saglanirsa "ön anlasma" (booking note) imzalanir. Booking note'larda bir opsiyon süresinin konulmasi, ileride belgenin bir akit olarak degerlendirilmesi olasiligini ortadan kaldirir. Opsiyon sonunda anlasma kendiliginden düser.
 
YÜKLEME ORDINOSU
 
Booking note ile bir ön anlasmaya varan taraflar, yükün gemiye yüklenmesi için, bir yükleme ordinosunu yük sahibinin eline vermeden önce, kendisinden bir istek mektubu alir. 3 nüshadan olusan yükleme ordinosunu (Mate's receipt) yükleyene verir ve malin yüklenmesini saglar. Hazirlanan 3 nüsha;
 
1.nci Nüsha: Yük gemiye fiilen yüklendikten sonra gemi kaptani veya ikinci kaptan tarafindan imzalanip, geminin mührü ile mühürlendikten sonra yükleyiciye iade edilir. Yükte ya da ambalajda bir hasar varsa ve/veya yükü ilgilendiren hususlar bu nüshaya yazilip, imzalanir. Bu nüsha ile yükün fiilen gemiye hangi durumda yüklendigi ispat edildiginden, acente buna istinaden konsimentoyu yükleyiciye verir.
 
2.nci Nüsha: Acente tarafindan imzalanan bu nüsha gemide kalir. Gemi kaptani tasima veya bosaltma esnasinda, acente tarafindan düzenlenmis diger evraki (manifesto, konsimento vb.) elindeki bu nüsha ile kontrol eder.
 
3.ncü Nüsha: Bu nüsha acentenin nezdindeki gemi dosyasina konulmak üzere tanzim edilip, yükleyicinin yükleme talimati ve konsimentonun alinip/ satilamaz nüshasi ile birlikte dosyada saklanir.
 
MANIFESTO
 
Gelen veya giden malin ne oldugunu, agirligini, nasil paketlendigini, vardigi yerde kime teslim edilecegini vs. gösteren evraktir. Manifesto, yükleyen tarafin acentesi tarafindan hazirlanir ve tahliye limani acentesine gönderilir. Tahliye limanindaki acente, manifestoyu tercüme ettirerek en geç 24 saat içinde gümrüge teslim eder. Mal tahliye limanina geldiginde gemideki yük tercüme edilmis manifesto ile kontrol edilir ve uygun görülürse gemiyi bosaltma emri verilir. Eger gemi birden çok limana ugrayacaksa, her liman için ayri manifesto düzenlenerek, ilgili limanlara gönderilir. Diger limanlarda da yükleme yapilacaksa, o limanlardaki acenteler de manifesto düzenleyerek ilgili limanlara gönderirler. Manifesto gemideki malin gümrük tarafindan takibi nedeniyle, önemli bir belgedir. Manifesto sadece gemide bulunan mallarin detayli bir dökümü olup, navlun bedelleri belirtilmez.
 
GEÇICI KABUL
 
Türkiye'deki gümrük mevzuati geregi konteynerler gümrüge tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çikarilmasi veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çikan gümrükleme masrafidir.